Kasza gryczana to bezglutenowa kasza bez ziaren dostępna na całym świecie praktycznie w każdym sklepie. Współcześnie jest ona jednym z głównych źródeł węglowodanów w diecie człowieka. Nie bez powodu mówi się, że jest to najbogatsza kasza, jaką wyprodukowano. Dostępna jest w wielu wersjach – najczęściej nieprażonej i prażonej. Kasza gryczana niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych i na długi czas przyczynia się do zmniejszenia uczucia głodu.

Dlaczego warto wybrać kaszę gryczaną do posiłku?

Decydując się na kaszę gryczaną w rzeczywistości decydujemy się na tzw. pseudozboże, które nie zawiera substancji antyodżywczych takich jak gluten czy fityniany. Jest jedną z najzdrowszych dostępnych kasz na świecie. Przyczynia się do zmniejszenia głodu w Chinach, Kazachstanie czy Rosji. Najczęściej mamy do czynienia z jednym z dwóch typów tej kaszy: gryką zwyczajną lub gryką tatarką.

Kasza gryczana to bomba minerałowa, dostarczająca białka i sporej ilości węglowodanów. Zawiera tylko 3,4 grama tłuszcza i aż 10 gram błonnika. Węglowodany występują w formie skrobi i stanowią 20% masy ugotowanej kaszy. Jej indeks glikemiczny stoi na niskim poziomie (3). Nie spowoduje ona niekorzystnych dla zdrowia skoków cukru i wyrzutów insuliny. To co ważne w przypadku zbóż to błonnik. Po jej ugotowaniu błonnik stanowi 2,7% całkowitej masy kaszy – są to głównie celuloza i lignina. Łuska ziarna zawiera skrobię oporną, która nie jest trawiona w organizmie człowieka i z tego względu traktowana jest jako nierozpuszczalny błonnik.

Co jeszcze znajdziemy w kaszy gryczanej?

Gryka to nie tylko wysoka ilość białka i węglowodanów, to także minerały, cały zbiór antyoksydantów i kilka innych składników wspomagających trawienie. Kasza gryczana bogata jest w mangan, miedź, magnez, żelazo i fosfor. Podlegają one praktycznie całkowitej absorpcji i są dobrze tolerowane przez większość populacji. Spowodowane jest to niską zawartością kwasu fitynowego, który w przypadku pseudozbóż przyczynia się do upośledzenia wchłanialności poszczególnych składników. Antyoksydanty zawarte w tej kaszy to rutyna, kwercetyna, vitexin, d-chiro inozytol. Choć nazwy te dla wielu osób mogą brzmieć obco, są zestawem środków niezbędnych w walce ze stresem oksydacyjnym.

Korzyści zdrowotne ze spożywania kaszy gryczanej obejmują ustabilizowanie poziomu cukru we krwi przez powolne i stabilne uwalnianie energii z węglowodanów do krwiobiegu, spowolnienie wchłaniania tradycyjnego cukru, działanie przeciwzapalne oraz poprawę profilu lipidowego dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów. Kasza ta regularnie spożywana może przyczynić się do poprawy kondycji serca przez regulację ciśnienia i poprawę profilu lipidowego krwi.